tisdag 7 januari 2014

Jag behöver veta mer!

För några dagar sedan sköts tre textilarbetare ihjäl i Phnom Penh, Kambodja. De demonstrerade för minimilöner på 160 dollar i månaden. Omkring en tusenlapp i svenska kronor. Verkligen inget orimligt krav.

Jag tänkte:
Om jag slutar handla billiga kläder, kan jag då bidra till bättre löner på fabrikerna i Kambodja?

Och insåg: Nej, så enkelt är det nog inte...

Men, något måste jag väl kunna göra? Det fungerade ju den gången jag var med och vägrade köpa varor från Sydafrika för att hjälpa till att få ett slut på apartheid.

Men det var en annan tid och en annan situation. Att sluta köpa kläder som är tillverkade i Asien är inget rimligt alternativ. Varken för mig eller för textilarbetarna.

Det är då jag inser att jag vet för lite om hur saker och ting hänger ihop i vår nya globala vardag. Om hur mina val påverkar andra människors arbetsvillkor. Om vilka kläder jag kan välja för att minska negativ miljöpåverkan.

Jag har ständigt dåligt samvete för att jag går förbi den ekologiska mjölken i butiken. Den är ju lite dyrare. Men om det är så mycket bättre för hälsa och miljö - då har jag ju egentligen inte råd att låta bli...

Det är 30 år sedan jag köpte margarin. Sen jag fick veta hur tillverkningen går till har jag istället köpt smör. Ren och naturlig råvara. För att jag vill äta mat som är bra, både för kropp och miljö. Så varför går jag förbi den ekologiska mjölken? Är det verkligen bara snålhet?

Nej, faktiskt inte. Men jag har inte tillräcklig kunskap och är därmed inte särskilt motiverad att betala mer. Och dessutom är jag inte övertygad om att den är bättre än den konventionella mjölken.

Men jag bryr ju faktiskt mig! 

Det är dags att ta reda på hur saker förhåller sig. Så jag inte behöver ha dåligt samvete för de val jag gör. Så jag kan välja att konsumera sådant som leder till bra utveckling på olika sätt. För miljön, för hälsan och för andra människors arbetsvillkor.

Så jag kan göra vettiga val.

Jag tror inte på att sluta konsumera. Men jag tror på möjligheten att påverka genom förändrad konsumtion.

Jag tror naturligtvis inte att jag ensam kan förändra. Men jag tror att många som gör vettiga val och efterfrågar juste tillverkning kan. Och då kan både du och jag göra skillnad.

Så välkommen att delta i min resa mot mer kunskap om hur man kan välja för att påverka! Välkommen att delta i ett samtal om saker som behöver undersökas!


Nästa: Jag börjar med att undersöka ägg. Vad är det egentligen för skillnad på frigående, ekologiska och sprätthöns?


4 kommentarer:

  1. Jätte kul! Självklart kommer jag följa dig i din jakt på bra val.
    Här är en jättebra länk: http://www.naturskyddsforeningen.se/vad-vi-gor/jordbruk/eko/8-satt-att-doda-myter-om-ekologiskt?

    SvaraRadera
  2. Åh så kul! Och tack för länken!

    SvaraRadera
  3. intressanta ämnen. det skall bli spännande att följa din blog, och se vilka svar du får på dina frågor:)

    SvaraRadera
  4. På tal om ägg bästa ekologiska frigående höns och ägg hittar man på Solmarkagård. Där går hönsen ute hela dagen hela året:-)

    SvaraRadera