onsdag 8 januari 2014

Ägg är rena röran...

Igår gjorde jag en mindre inventering av vilka olika slags ägg det finns i butikerna. Ägghyllan är ofta lång och sortimentet gav upphov till fler frågor än svar.





Ganska många förpackningar innehåller ägg från höns som är frigående inomhus. Fast jag antar att just de här, trots sitt marknadsföringsnamn, även går bra att äta till frukost.



Ägg från höns som är frigående utomhus verkar samtliga vara ekologiska. Det är faktiskt ganska gott om ekologiska ägg! Jag antar att skillnaden mellan frigående utomhus och ekologiska är för liten för att det ska löna sig med annat än ekologiska. Skulle tro att det säljer bättre. 






Somliga verkar ha glömt att tala om ifall hönsen är frigående inomhus eller utomhus. Det är faktiskt lag på att produktionsformen ska anges. Fast det kanske står på etiketten, det kanske bara var jag som inte tittade så noga. Ur marknadsförings-synpunkt räcker det ju med frigående så känns det bra som konsument, eller hur?




Det finns ägg som marknadsförs på att de innehåller Omega-3. Gör inte alla ägg det? Enligt producenten beror det på att hönsfodret innehåller linfrö.






De guldgula äggen får sin starkare färg av att hönsfodret innehåller algmjöl. Hönsen går fritt inomhus, vilket förklarar att de behöver något i fodret för att ge gulare ägg. Höns som går ute och äter klorofyllgröna växter ger nämligen helt naturligt mycket gulare ägg. Det vet jag eftersom mina egna höns gör så.



Att gula ägg är läckert kan jag hålla med om, men bruna? Det är ju bara skalfärgen - hoppas jag, annars vill inte jag äta dem. Nej, det måste vara en marknadsföringsgrej!

Gårdsägg låter ju bra. Men vilka ägg kommer inte från en gård?



Ägg från sprätthöns verkar däremot inte finnas längre. Och det är nog bra. Alla höns sprätter nämligen om de har tillräckligt med utrymme. Och det ska svenska höns ha enligt lag - de gamla bursystem där hönsen hölls för trångt för att kunna sprätta är förbjudna sedan ungefär 15 år tillbaka. 

Men det finns fortfarande äggproduktion från burhöns i Sverige. Fast det syns inte i hyllorna, vilket får mig att undra: Vilka paket gömmer på ägg man inte vill göra reklam för? Det måste jag försöka ta reda på.



Och vad i hela friden är BRIS-ägg?

Jag förstod faktiskt inte det vid första anblicken. En del av mina elever förstod däremot att det handlade om sponsring, så uppenbarligen är det ett modernt fenomen som unga har lärt sig att uppfatta omedelbart.

BRIS-ägg är ett samarbete mellan Kronägg och Barnens Rätt i Samhället. För varje förpackning går 50 öre till BRIS.

Det jag tittade efter - hur äggen har producerats - stod däremot inte tydligt på förpackningen. Men det står på den lilla vita etiketten: frigående höns inomhus.


Nästa: Det finns fyra tillåtna sätt att producera ägg i Sverige. Jag reder ut vad som skiljer dem åt.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar