tisdag 14 januari 2014

Det är skillnad på ägg och ägg

Miljö- och djurperspektiven, som jag skrivit om i tidigare inlägg, är viktiga aspekter på äggproduktion. Men äggen ska ätas också. De ska smaka gott. Och eftersom vi faktiskt äter även med ögonen ska de dessutom se aptitliga ut. Med andra ord: De ska hålla hög kvalitet.

Därför har jag tillagat och jämfört kokta ägg och äggröra från burhöns, höns som går fritt inomhus och höns i ekologisk produktion (som går fritt även utomhus). Dessutom var jag nyfiken på om Guldgula ägg håller vad reklamen utlovar. 

Det är naturligtvis orättvist att ta med ägg från mina egna höns. Industriell produktion har självklart helt andra förutsättningar och kan aldrig konkurrera med småskalig husbehovsproduktion. Jag har ca 15 värpande höns som lever i en lagom stor flock, går fritt på mycket större yta och inte stressas av produktionskrav. Kort sagt: De har det så bra man kan ha det som höna.

Jag har ändå tagit med mina egna ägg i jämförelsen. De får representera hur ägg egentligen ska vara, hur de - med de bästa förutsättningar - kan vara. Referensram, helt enkelt. För jag är nyfiken på hur nära, eller långt ifrån, de olika industriella produktionsformerna kommer.

Det var, inte oväntat, lite svårt att fotografera, så ni får lita på min beskrivning - eller göra ett eget test. Glöm inte heller att olika bildskärmar återger färger på olika sätt.

Jag märkte äggen och kokte dem i samma gryta. Eftersom de var lite olika stora blev de mjukkokta i lite olika stadier. 

Döm om min förvåning när buräggen klarde sig bra när det gäller färgen! Inte lika gula som Guldgula ägg eller mina egna ägg - men inte långt ifrån. 

Guldgula ägg hade något annorlunda färgton än de övriga, lite rödare. Jag tror att de är avsedda att göra sig bra som kokta, halverade ägg. Resultat blev nämligen helt annorlunda när jag gjorde äggröra på dem.

Blekast av de kokta äggen var de från frigående höns inomhus. Och de ekologiska äggen såg faktiskt ut att ha ungefär samma färg.




Jag tog en extra bild för att jämföra färgen på kokta ägg för de vanligaste äggen i butikerna. Resultat var  något överraskande: Buräggen har tveklöst mest färg.




När jag gjorde äggröra fick jag däremot ett delvis annorlunda resultat. Varje ägg vispades med två teskedar vatten och stektes i rapsolja för att inte påverka färgen. Varken salt eller peppar för att inte påverka smaken.

De ekologiska äggen har klart bättre färg än de övriga när man gör äggröra. Förutom mina egna ägg - men de räknas faktiskt bara som referens. 

Sämst färg hade återigen ägg från frigående höns inomhus, och de släppte dessutom ifrån sig vätska. I färghänseende var de tätt följda av burägg.

Guldgula ägg var inte särsilt guldgula som äggröra. Lite rödare färgton, men långt ifrån guldgula.

De ägg som hade bra färg när de koktes var alltså inte de bästa till äggröra. Märkligt! 




Smaken på de olika äggen är oerhört mycket svårare att beskriva. Och oerhört subjektiv. Därför nöjer jag mig med följande kommentarer: Ekologiska ägg smakar bäst, nästan som mina egna ägg. Och ägg från frigående höns inomhus smakar minst. Tycker jag.

Ägg från frigående höns inomhus dominerar marknaden för färska ägg i svenska butiker. Jag tror det beror på att ordet frigående känns som en garant för att hönsen har det bra. Möjligen tror vi också att äggen blir bättre då.

Höns som går fritt inomhus har förvisso möjlighet till naturligt beteende. Men deras ägg håller inte måttet. Jag kan inte låta bli att fundera på vad det beror på...

Buräggsproducenterna är duktiga på att framhålla fördelar med sin produkt. På www.modernaägg.se finns sida upp och sida ner med detaljerad - och ganska övertygande - argumentation. Men så slåss de också för sin existens på en marknad där burägg just inte efterfrågas. 

Ett bra exempel är ett argument som jag missat att kommentera tidigare: Burägg är mer klimatsmarta än ägg från frigående höns eftersom det går åt mindre mängd foder. Stämmer säkert. Mindre yta - rör sig inte mycket - äter inte lika mycket. 

Det är bara det, att argumentet inte blir så starkt när man betänker att höns är ett synnerligen klimatsmart djur över huvud taget. Går liksom inte att jämföra med varken gris eller ko på samma dag. 

Det största problemet med vinklade argument är att man genast misstänker att de övriga argumenten kanske inte heller är trovärdiga. 

Bara ett exempel till: Med naturlig flockstorlek på 8 - 10 djur är hönsen mindre stressade och hackar inte på varandra. Enligt buräggsproducenterna. Det är bara det, att det finns de som håller höns frigående som också klarar att hantera problemet - och då går hönsen fritt och kan utöva sitt naturliga beteende. Det där med hur hönsen framlever sina liv är inte oviktigt för oss svenskar...

Färg, smak, miljö, klimat, djurhälsa. Allt är faktorer som kan vägas in i kvaliteten på ägg. Och vi värderar och prioriterar naturligtvis olika. 

Min slutsats blir att det inte räcker att hönsen går fritt så länge det bara är inomhus. Ska det vara kvalitet (färg och smak) på äggen så krävs det utevistelse också. Och då är det ekologiskt producerade ägg som gäller. Äggen från höns som bara går fritt inomhus var utan tvekan blekast, både kokta och som äggröra, i min jämförelse.

Ekologiska ägg kombinerar de goda aspekterna för såväl hönsen som för äggens kvalitet och dessutom för miljön. Ekologiska ägg i Sverige är i princip alltid KRAV-märkta, vilket innebär att höga krav ställs på både hönsens villkor och miljöhänsyn.


Nästa: Har du och jag råd att köpa ekologiska ägg? Har vi råd att låta bli?



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar